Jak...?

7 tipů, jak efektivně pracovat z domova

Jsem v polovině osmého měsíce a doktorka mi nařídila klidový režim i přesto, že jsem od začátku odhodlaná až do devátého měsíce pracovat. Naštěstí dělám takovou práci, která může fungovat i na dálku a proto jsem si domluvila homeoffice s tím, že do kanceláře přijdu jednou týdně. Jak ale zůstat i doma efektivní?

V období, kdy jsem skončila s marketingem ve škole vaření a než jsem začala pracovat v reklamce, jsem pracovala sama na sebe, většinou doma od stolu. V této době jsem si vytvořila několik návyků, které mi pomohly zůstat aktivní a efektivně fungovat i přesto, že to doma člověka často svádí k lenosti.

Neberte to tedy, jako jediný návod, protože na každého z nás funguje něco jiného, ale třeba vás některé body inspirují a pomohou vám i doma pracovat tak, abyste se z toho nezbláznili a zároveň udělali všechno, co potřebujete.

1.UKLIĎTE SI

Nemyslím tím v době, kdy už máte pracovat – to bych nepsala „ukliďte si“, ale „prokrastinujte“. Ukliďte si den předem, ať to máte doma hezké a dobře se vám pracuje. Když si sednete ke stolu a budete se snažit tvořit hodnoty v neuklizeném bytě, pravděpodobně vás to nenápadně bude rozčilovat a za chvilku od práce vstanete a po kouscích budete jednotlivé věci chodit uklízet. Pokud vás ale nepořádek nechává klidnými a máte pevnou vůli, tento bod můžete vypustit :)

2. VYTVOŘTE SI PRACOVNÍ MÍSTO

Pracovat z postele nebo s dekou na sedačce je tak pohodlné! Ale víte co? Člověka to za chvilku začne házet do lenošivého módu. Nepracujte z postele, pokud nejste vyloženě nemocní a nemusíte. Vyhraďte si doma koutek na práci. Ideální je pracovna nebo pracovní stůl, ale pokud takové možnosti nemáte, klidně si vyberte jednu židli u jídelního stolu a k té pravidelně usedejte k práci. Uvidíte, že se vzpřímenými zády, místem na odložení skleničky a pohodlným psaním do zápisníku budete mnohem efektivnější.

3. NASTAVTE SI BUDÍKA

Pracovat z domova může svádět k dlouhému vyspávání a pomalému vstávání. Nezapomeňte, že práce z domova není dovolená, ale pořád je to práce a když si zachováte režim, snáz se vám budou jednotlivé úkoly vyřizovat. Navíc není nic nepříjemnějšího, než když vás vzbudí telefon od kolegy, který už v kanceláři jede na plné obrátky a vy chraplákem odpovídáte „Jo jo, jasně, už ten mail otevírám.“ a ve skutečnosti na sobě máte pyžamo a snažíte se, aby polštář pod vaší hlavou moc nešustil. Pořád je tu ale výhoda – můžete si přispat o dobu, kterou by vám zabrala cesta do práce. A to je fér!

4. STANOVTE SI PRACOVNÍ DOBU

Je vaše pracovní doba v kanceláři od 9:00 do 17:00? Mějte ji i doma. V devět zasedněte ke svému pracovnímu místu, během dne si v klidu vychutnejte svačinu, oběd a choďte si do kuchyně pro pití a okolo páté zaklapněte počítač. Budete tak k dispozici kolegům, se kterými spolupracujete a zůstanete v tempu. Zároveň nebudete přetahovat svoji práci do večerních hodin i přesto, že pořád budete doma a od práce vás neoddělí ani změna prostředí a cesta domů.

5. OBLEČTE SE A NAMALUJTE SE

Zní to možná vtipně, ale fakt to funguje. Hodí vás to do „pohotovosti“. Když ráno vstanu a nasnídám se, jdu do koupelny a stejně jako bych šla do práce, se namaluju, vyžehlím si vlasy, navoním se a obleču se. Neberu si teda džíny nebo silonky a šaty, obleču si třeba domácí legíny, ale jsem v civilozované podobě a k pracovnímu stolu odcházím jako člověk a né jako lenoch ve vytahaném pyžamu. Někdo to vede do extrémů, že si fakt klidně vezme oblek, ale to mi už přijde přehnané. Další výhodou je ještě to, že se nemusíte bát, že během dne zazvoní pošťák a potom omdlí úlekem, až se vyhrabe ze dveří zombie.

6. PIŠTE SI TO-DO LIST

Někdo to dělá večer po práci, já tím začínám den. Otevřu si zápisník a píšu. Na levou stránku napíšu seznam pracovních věcí, které dnes chci stihnout a na pravou stránku napíšu seznam mých soukromých věcí, které potřebuji vyřídit. Tím si hned ze začátku dne vyčistím hlavu, vím, že na nic nezapomenu a můžu se naplno věnovat každému úkolu zvlášť. U práce je to má nejoblíbenější činnost – škrtat hotové položky na seznamu :) Pokud všechny úkoly během dne nestihnu, druhý den si je do nového to-do listu přepíšu a snažím se je přednostně vyřešit. Tohle praktikuju jak při práci v kanceláři, tak při práci doma.

7. ZŮSTAŇTE V KONTAKTU S CIVILIZACÍ

To je hodně důležitý bod. Člověk, když je sám doma, tak za chvilku začne blbnout a po čase ho to tam může začít štvát i přesto, že homeoffice se zprvu jeví jako nejlepší věc na světě. Je to tak, já si v období své práce z domova po pár týdnech povídala s kocourem, nebo i sama se sebou a při výletě do obchodu jsem si připadala jako na expedici do cizího světa. Zapínejte si doma rádio, ať slyšíte, co se děje venku a taky aby vám to ticho nevlezlo na mozek a pokud můžete, jděte třeba jednou – dvakrát týdně pracovat do blízké kavárny. Můžete si z toho udělat rituál a nastavit si pravidelný den, kdy pracujete venku. Pokud je hezky a máte terasu nebo balkon, vyvenčete občas počítač i takhle, je to příjemné zpestření. A hlavně – nezapomeňte zůstat v kontaktu s kolegy. Nesmí se z toho stát prokrastinace – nemyslím tím viset celý den na chatu, ale párkrát za den si napište i něco nepracovního. Pokud nemáte plány na večer a hrozí, že opravdu budete 24 hodin v kuse doma, běžte se po práci, nebo během dne, alespoň na chvilku projít ven.

A jaké jsou vaše tipy na efektivní práci z domova? :)

3 komentáře: „7 tipů, jak efektivně pracovat z domova“

  1. Myslím, že tento článek není jen pro lidi s home office, ale i pro maturanty 2017 (já 🤦🏽‍♂️😄), kteří po 24/ 7 učení už ani neví, jak „chutná“ čerstvý vzduch. Od zítřka, mého prvního dne posledního týdne svaťáku, si vychutnám každý den s novým to-do listem, který se změnil na to-do plakát o velikosti A3 a ready to-go lookem. Snad to půjde lépe! Diky za inspiraci, měj se! @jan_bican :)

    1. Jé, tak to mám radost! Sama si živě pamatuju na svaťák, kdy jsem zvolila taktiku spánku přes den a učení v noci, protože na to byl největší klid :D Snad tipy pomůžou a půjde to trošku líp. Moc držím palce k maturitě, určitě to zvládneš levou zadní :)

    2. Moje maturita byla super, učila jsem se ve svaťáku dva a půl dne a pak se mi udělalo zle, protože jsem dostala zarděnky :-D Nemoc, kterou člověk dostane maximálně jednou za život, a já si to vybrala zrovna na maturu. Bylo mi tak blbě, že jsem nevěděla ani jak se jmenuju, ale odmaturovala jsem – a posléze se ukázalo, že prakticky každá zkouška na VŠ je horší než celá maturita, takže teď po letech už se tomu jenom směju :)

Komentuj:

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.