Těhotná Jana

10x „MUST HAVE“ v těhotenství

Když jsem zjistila, že jsem těhotná, nenapadlo mě, kolik věcí si člověk může pořídit, aby si to celé užil v pohodě. Teď jsem v 6. měsíci a už se mi tu nahromadilo několik věcí, na které fakt nedám dopustit. Rozhodla jsem se, že to sepíšu – třeba se některé z vás budou moje tipy hodit.

1.TĚHOTENSKÝ POLŠTÁŘ

Vždycky jsem spala na břiše a i když jsem se od začátku těhotenství snažila, pořád mi nešlo zvyknout si ležet na boku. Ve 4. měsíci jsem si do postele pořídila nejlepší věc na světě – těhotenský / kojící polštář. Kdyby se natáhl, je delší než já, je ve tvaru písmene „C“ a člověk si do něj může lehnout hned v několika polohách. Naučil mě spát na boku, nebo na zádech, a hlavně poskytuje oporu rostoucímu břichu. Teď, když už neležím v posteli jen já s Ondrou, ale ležím já s břichem a vedle nás Ondra, dost mi polštář pomáhá i od bolesti zad. Pokud ho moc nezvalchuju, až se mrňous narodí, budu pokračovat v používání, protože to je zároveň i kojící polštář. Koupila jsem ho od značky Motherhood.

2. TĚHOTENSKÝ PÁS DO AUTA

Před dvěma lety jsme měli bouračku – naštěstí to nebyla žádná velká katastrofa a nikdo se nezranil, ale auto bylo na totálku, vyletěly airbagy, rozbilo se sklo a já si vyzkoušela, jak při nehodě funguje pás. Tak mi stáhnul břicho, že jsem na něm i na bocích měla ještě 14 dní modřiny. Proto vím, jak je důležité pořídit si těhotenský bezpečnostní pás. A zapínat si ho i na krátké vzdálenosti. Fakt. Mně ho půjčila moje zlatá kamarádka, ale dá se snadno sehnat. Jsem spokojená se značkou BeSafe – je to takový podsedák, do kterého zapnete spodní část pásu a ta se pohodlně stáhne do bezpečnějšího místa pod břicho.

3. TĚHOTENSKÉ OBLEČENÍ

Dlouho jsem prohlašovala, že těhotenství zvládnu ve svém běžném oblečení, protože nosím hodně šatů a velkých triček. Blbost. Ještě, než mi začalo pořádně růst břicho, škrtily mě i punčocháče, takže jsem na konci třetího měsíce vyrazila do těhotenského oddělení H&M. Tam jsem s těhotenskou módou asi nejspokojenější, i když je to všechno taková „uniforma“, kterou v Čechách nosí snad každá máma v očekávání. Hodně věcí mi do začátku půjčila kamarádka. Neobejdu se bez těhotenských kalhot, legínů, silonek a triček. Fajn je i mikina a šaty, protože je to přecejen na břicho dělané, ale tyhle dvě věci už nezbytné nejsou. Co je pro mě ale oříšek, jsou podprsenky a elegantní kabát. Zdá se mi, že žádná dobrá podprsenka mi nesedí a hezké těhotenské kabáty, na jaro a k dlouhým šatům, to se prostě pro tlusťochy asi nevyrábí.

4. TĚHOTENSKÉ CVIČENÍ

První trimestr jsem ve volném čase trávila hlavně spánkem a zvracením, takže jsem moc pohybu neměla a aniž bych chtěla, něco jsem i zhubla. Proto když se mi od 4. měsíce konečně udělalo líp, začala jsem hledat cvičení. Chtěla jsem něco, kde se opravdu budu hýbat a né jen protahovat a hlavně, aby mi tam nikdo neříkal „těhulko“ a břichu „mimísek“. To mě fakt odpuzuje a vyfiltrovalo mi to hned několik různých těhotenských cvičení v Praze. Nakonec jsem začala chodit na cvičení, které je náhodou hned u našeho domu. Vede ho zkušená porodní asistentka, racionální a hrozně milá paní, všechno je to dynamické a lehce posilovací. Část hodiny se cvičí na míčích a část je posilování na zemi, nebo s jinými pomůckami. Občas zařadí i nějakou přípravu na porod, například dechová cvičení. Sem chodím 1x týdně a každý den se snažím ujít aspoň 10.000 kroků.

5. TĚHOTENSKÉ MAZÁNÍ

Mazat se, mazat se, mazat se. To se snažím dělat, abych neměla tělo samou strii, protože už dřív jsem k nim měla dispozice a na bocích se mi nějaké vytvořily za roky mého hubntí a přibírání. Vyzkoušela jsem několik přípravků a aktuálně používám dva. Každý večer se mažu olejem Bi-oil, který má strašně nepříjemnou a vlezlou vůni (prý hypoalergenní, ale stejně z toho kýchám), ale za to mám pocit, že nejlíp funguje, takže to přetrpím. Když nestíhám a potřebuju se namazat něčím, co se rychle vsákne a nemastí, používám krém E-lastiq. Ten voní příjemně, je oproti oleji super levný, ale není podle mě tak účinný, proto ho používám spíš výjimečně. Ještě jsem vyzkoušela Mama olej od Hippu. Ten moc hezky voní, jako miminko, ale zdá se mi, že se hůř vstřebává a není tolik účinný. Mazat doporučuju od krku až ke kolenům, né jen prsa a břicho. UPDATE: Jako další jsem vyzkoušela olej od Eucerynu a u toho zůstávám i do budoucna. Příjemně voní, dostatečně maže a celkově jsem s ním ze všeho, co jsem vyzkoušela nejspokojenější.

6. TĚHOTENSKÉ VITAMINY + PÉČE O ZUBY

Hned od počátku těhotenství jsem si koupila GS Mamavit. Nevím proč, přišel mi fajn, ale hlavně je v něm kromě kyseliny listové i jód a ten potřebuju kvůli snížené funkci štítné žlázy. Do 4. měsíce jsem brala 1 tabletu denně, protože na začátku těhotenství potřebuje plod kyseliny listové nejvíc, ale teď už beru jen půlku. Stačila by i samotná, slabší, kyselina listová, ale protože mám s tímhle komplexním složením vitamínů výsledky z krve v pořádku (je tam i hořčík a další věci), rozhodla jsem se u nich zůstat. Nevýhoda je, že tablety jsou hodně velké, špatně se polykají a to i rozpůlené. Taky se mi po nich v prvním trimestru zhoršovalo zvracení, takže jsem si musela dobře načasovat, kdy vitamin spolknout. Kromě toho mi ještě doktorka napsala Vigantol, vitamin D, který beru jednou týdně. V těhotenství taky ještě víc dbám na zuby. Nezanedbávám mezizubní kartáčky a hlavně, řeším krvácející dásně, které často v tomto období zlobí. Hygienistka mi doporučila gel na dásně Enzymel a fakt funguje.

7. TĚHOTENSKÉ SNÍDANĚ

Ranní nevolnosti v prvním trimestru mě konečně naučily snídat. Snídaně je pro mě teď základ každého rána. Tohle je samozřejmě hodně individuální, ale mně v těhotenství dělá k snídani strašně dobře pečivo, což jsem dřív snídala maximálně tak 1x týdně. Takže v prvním trimestu při nevolnostech, hned po probuzení, pečivo s Lučinou nebo máslem a teď už si ujíždím na královských snídaních v podobě pečiva s avokádem, vajíčky a dalšími dobrotami. Konečně se mi taky začíná dařit nahradit zase část pečiva čerstvou zeleninou. Ať už ale člověku chutná, nebo žaludek dovolí, cokoliv, snídaně je fakt důležitá.

8. ANGEL SOUND – POSLECH SRDÍČKA

Na to, že jjsem těhotná poprvé, začala jsem pohyby miminka cítit docela brzo, už v 18. týdnu. Teď ve 25. tam dělá takové kousky, že mám občas pocit, že se chce prokopat ven, nebo alespoň do mého močáku. Než jsem ale pohyby cítila, týdny mezi kontrolami se zdály být dlouhé a člověka příběhy z okolí dokázaly přivést k hloupým pochybnostem, jestli je všechno v pořádku. S tím mi od 13. týdne až do prvních pohybů pomohl Angel sound – krabička, která vám do sluchátek pustí zvuky z břicha, takže i tlukoucí srdíčko. Jen z toho člověk nesmí zblbnout. Dokážu si představit, že některé úzkostlivé mamky poslouchají každý den, a to už mi přijde v uklidňujícím ohledu trošku kotraproduktivní.

9. TĚHOTENSKÉ ČTENÍ

Chtěla jsem nějakou knížku, kde by bylo dobře popsáno, jak má správně probíhat těhotenství, co si připravit, tipy k porodu a tak vůbec. Všechny názvy „Čekáme miminko“, nebo „Budu maminka“ mě ale fakt děsí, takže když mi kamarádka půjčila knížku „Těhotenství – uživatelská příručka“, moc mě to potěšilo. Je psaná vtipně a zároveň tam nic nechybí. V telefonu mám aplikaci Nutrimimi, kde je pěkná „tajmlajna“ těhotenství a každý týden Ondrovi čtu, co se teď se mnou děje, jak nám prcek roste a co už má vyvinutého. Stal se z toho takový rituál na nedělní ráno, to mi vždycky začíná další týden, a je to vlastně moc fajn.

10. TEPLÁ VANA S VOŇAVOU BOMBOU

Pokud v těhotenství chodíte do práce (já vím, chodíme asi všechny i přes nepochopitelnou otázku okolí „A to chodíš do práce, když jsi těhotná?“), tohle se vám bude hodit. V mojí práci mám dva extrémy – buď celý den sedím na zadku, nebo naopak celý den „skáču“ kolem focení. Takže záda dostávají zabrat. A taky hlava – pomalu se na mě podepisuje těhotenský mozek, takže práce hlavou je čím dál náročnější a chodím domů úplně vygumovaná. Na zrelaxování a uvolnění celého těla (včetně mozku) mi nejvíc pomáhá, když si napustím plnou vanu, vezmu si tam bombu z Lushe a něco dobrého k jídlu. Protože se v těhotenství nedoporučuje horká voda, ze začátku jsem používala teploměr a hlídala, abych se nemáčela ve vyšší teplotě, než cca 37,5°C. Postupem času už ale dokážu teplotu odhadnout a vodu neměřím.

A jaké jsou vaše těhotenské tipy a nezbytnosti? :)

6 thoughts on “10x „MUST HAVE“ v těhotenství”

    1. Já jsem to konzultovala s doktorkou a právě mi říkala, že to je spíš pověra, že na porodní váhu má vliv spíš gentika, případná cukrovka a taky to, že se prostě celkově máme dobře. Ale těžko říct, tady u těch věcí je to vždycky 100 lidí, 100 názorů a pak se v tom má člověk vyznat :D Každopádně jsem v porodnici zapsaná do výzkumu porodní váhy miminek a zatím jsme v normě, tak kdyby to začalo být mimo „tabulky“, určitě s nimi vitaminy proberu. Díky za tip!

  1. Tuhle knížku jsem měla taky! Ta mě bavila. Ale jestli můžu doporučit, tak místo pobavení je lepší se k porodu trochu připravit a na to bude lepší třeba „Zdravé těhotenství, přirozený porod“ od Ingeborg Stadelmann nebo „Hovory s porodní bábou“ ;)

    1. To je jasné, samozřejmě si všechno zjišťuju, kde se dá :) Moc díky za tipy na další knížky. Ještě se chystám mrknout na knížky od Odenta a Stadelmannové, na které jsem dostala doporučení zase na Instagramu.

  2. Mamavit jsem brala i po celou dobu kojení 😉 Kojící polštář je super věc, nejen v těhotenství. Používala jsem ho po celých 10 měsíců kojení. 👍

    1. Díky za komentář :) A měla jste větší miminko? Samozřejmě věřím doktorce, že je to mýtus, ale přecejen mi to trošku hlodá :) Ten polštář si pořád nemůžu vynachválit, zvlášť teď, když už mi břicho podstatně vyrostlo.

Komentuj:

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s